Hersenspoelende propaganda

h/t Weekblad ’t Pallieterke

Een week mediakritiek

Wil Google Trumps herverkiezing dwarsbomen? Zeker weten!

Behalve bij onze zusterpublicatie SCEPTR las u er niets over in de Vlaamse pers: uit een video gelekt door Project Veritas zou moeten blijken dat Google er alles aan wil doen om een nieuw “2016” te verhinderen. De video werd opgenomen tijdens een informeel gesprek op restaurant tussen Jen Gennai, hoofd van “Verantwoordelijke Innovatie” bij Google, en enkele jonge vrouwen waarvan zij dacht dat zij “jonge gekleurde vrouwen in tech” vertegenwoordigden. Tijdens het gesprek zegt ze niet expliciet dat Google de herverkiezing van Donald Trump wil dwarsbomen, maar refereert ze alleen maar naar “2016”. In een verklaring achteraf, als reactie op de publicatie van de video, zegt ze dat ze daarmee alleen maar buitenlandse inmenging in de verkiezingscampagne bedoelde. Vraag is echter, of Google even gebeten zou zijn om een nieuwe uitgave van “2016” te verhinderen, als zulke buitenlandse inmenging een Democratische president had opgeleverd.

Overigens, Trump is niet de enige presidentskandidaat die bij de
technologiegigant slecht in de markt ligt. Tijdens het gesprek zegt Jen
Gennai dat ze de Democratische kandidate Elizabeth Warren in principe
wel ziet zitten – ze behoort tot de linkervleugel van de Democratische
Partij, of wat dacht u? – maar dat ze wel vreselijk verkeerd
geïnformeerd is. Elizabeth Warren is namelijk één van de kandidates die
er openlijk voor uitkomt dat het tijd wordt om de monopolies van
technologiebedrijven zoals Google, Facebook en Apple te breken, desnoods
door de bedrijven onder dwang te splitsen. De opdeling van het
Bell-systeem begin de jaren tachtig, waarbij een almachtige
telefoonmaatschappij opgedeeld werd in kleinere regionale maatschappijen
om de concurrentie te verbeteren, is daarbij dé referentie voor wie
zich ergert aan de monopoliepositie van de grote technologiebedrijven.
Het is duidelijk: bij Google zien ze de volgende Amerikaanse
presidentsverkiezingen met een klein hartje tegemoet.

Twitter zet “foute” tweets van politici in de hoek

Afgelopen week kondigde Twitter aan dat het “foute” tweets van
bekende politici in het vervolg anders zal behandelen. Tot nu toe werden
tweets die indruisten tegen de regels van Twitter in principe
verwijderd. Maar voor politici als Donald Trump was dat toch
problematisch. Stel je voor dat Twitter inderdaad een tweet van Trump
zou verwijderen, dan zou dat al snel een kleine storm kunnen opwekken,
waardoor de tweet nog meer aandacht zou krijgen dan al het geval zou
geweest zijn. Minder bekende politici daarentegen werden wel door
Twitter aangepakt: hun tweets werden verwijderd, en hun account kon
geblokkeerd tot zelfs verbannen worden.

De nieuwe aanpak van Twitter zal nu zijn dat “foute” tweets een
melding zullen krijgen, die aangeeft dat de betrokken tweet tegen de
regels van het platform ingaat. Gebruikers zullen dan verder kunnen
klikken om de tweet alsnog te bekijken. Volgens Twitter is dit nodig,
omdat het algemene publiek er belang bij heeft te kunnen nakijken wat
een bekend politicus op Twitter publiceert.

We vragen ons af hoe dat in de praktijk precies zal verlopen, wanneer
Trump een tweet de wereld instuurt die niet naar de zin is van Twitter.
We vragen ons tevens af of een politicus zo’n tweet met een
waarschuwing nog zal kunnen verwijderen, of zal het dan in het belang
van het publiek zijn dat die tweet toch blijft staan? En wat als op
Twitter een storm opsteekt tegen zo’n waarschuwing? Gaat Twitter dan ook
zijn excuses bij zo’n tweet plaatsen, als het de waarschuwing weer
intrekt? Dat worden nog interessante tijden. We kijken er al naar uit
wanneer Twitter voor de eerste keer zal proberen zo’n waarschuwing uit
te delen aan Donald Trump!

Britse media en Nigel Farage

Het zal de lezer wellicht niet verbazen dat niet alle Britse media
tuk zijn op Nigel Farage, de leider van de Brexit Party. Toen het Britse
parlementslid Jo Cox drie jaar geleden neergestoken werd door iemand
met mentale problemen, was elke Brexit-voorstander meteen moreel
medeverantwoordelijk voor de moord, wegens het “scheppen van een
hatelijke sfeer”. Maar vandaag mogen tegenstanders van de Brexit
nauwelijks verholen oproepen tot een moordaanslag op Nigel Farage, om
vervolgens bijzonder verontwaardigd te reageren als Farage daar dan
kritiek op uit.

Zo mocht de komiek Jo Brand begin juni op BBC Radio 4 “grappen” dat
het toch een beetje onnozel is om milkshakes naar onprettige figuren te
gooien als je evengoed batterijzuur kan gebruiken. Niet bepaald een
onschuldige grap, dunkt ons, omdat Farage niet zo lang geleden een
milkshake over zich heen heeft gekregen, en aanvallen met zuur jammer
genoeg niet ongewoon zijn in het Verenigde Koninkrijk. De producers
veinsden dat ze de commotie rond de uitspraak van Jo Brand niet snapten.

Eind juni was het dan de beurt aan Channel 4, waar in de komische
show “Year of the Rabbit” een rechts politicus met de naam Neil Fromage
tijdens een anti-immigratietoespraak in het hoofd geschoten wordt.
Opnieuw: geen onschuldige grap, maar ook bij Channel 4 doen ze alsof ze
zich van geen kwaad bewust zijn. Maar als dit allemaal humor moet
voorstellen, vragen we ons af wanneer we op Channel 4 eens een komische
scene zullen te zien krijgen waarin de linkse politicus Jonathan Torbyn
neergeschoten wordt. Of is dat dan niet even “grappig”?

Zomerse verslaggeving

Tenzij u verleden week afkoeling zocht in een diepe grot, weet u dat
er over het hele continent warmterecords gesneuveld zijn. Zulke
warmtegolven, en zeker hittegolven, hebben in de media een vast
repertoire, vooral dan in de teeveejournaals. U weet wel: een terrasje
hier, een ijssalon daar, een sfeerbeeld vanop een strand aan de kust of
in het binnenland, een interview met iemand die vindt dat het deze keer
toch wel echt heel warm is, en als afsluiter iemand die een aanloop
neemt en een “bommetje” in het zwembad doet. Makkelijk zat. Het vraagt
amper moeite, en je maakt er al snel een paar minuten mee vol.

Zouden de journalisten in hun kluis een script voor die zomerse
verslaggeving bewaren, dat ze elk jaar opnieuw opdiepen? Of vinden ze
elk jaar onbewust opnieuw het warm water (of de warme lucht?) uit? We
weten het natuurlijk niet, maar we zijn lang niet de enigen die
opgemerkt hebben dat het stramien voor de verslaggeving elke zomer
ongeveer hetzelfde is. Een journalist uit Eindhoven had dit ook
opgemerkt, en had het zich gemakkelijk gemaakt door gewoon beelden uit
het archief op te vissen. Maar dan wel gekaderd als een humoristisch
stukje om de draak te steken met de verslaggeving. Een verfrissend
stukje televisie, maar het zou geen kwaad kunnen als men op de
nieuwsredacties eens doordenkt op dit stukje. Want de vraag is terecht:
wat hebben we eigenlijk aan dat soort nieuws en de uitgebreide
verslaggeving rond een beetje zomerse warmte?

Fake news: “Sommarøy wil de tijd afschaffen”

Misschien las u het in de krant of op internet onder de rubriek “ook
dat nog”, enkele weken geleden: het Noord-Noorse eiland Sommarøy wou de
tijd officieel afschaffen, en op die manier de eerste tijdloze
gemeenschap worden. Het eiland ligt boven de poolcirkel, en midden in de
winter of midden in de zomer heb je hoe dan ook geen tijdsbesef ook al
kijk je uit het raam. Het zou ook betekenen dat iedereen voortaan zou
kunnen werken wanneer hij wil, en zolang hij wil.

Het nieuwsje ging in sneltreinvaart de wereld rond, en dook ook in de
“grote” media op. Alleen blijkt nu dat er van dat nieuws niets aan was.
Dit was namelijk een pr-stunt, opgezet door het overheidsbureau
“Innovatie Noorwegen”, om de aandacht te trekken op Noord-Noorwegen als
vakantiedoel. Probleem is echter, dat uit de persmededeling niet af te
leiden viel dat het louter om een reclamestunt ging, en dat je dus
gerust kan stellen dat een Noorse overheidsdienst bewust “fake news” de
wereld rondstuurde. U begrijpt dat het voor enige opschudding zorgde,
zowel bij de Noorse pers als in politieke kringen in Oslo. De
Scandinavische vliegtuigmaatschappij SAS zei alvast als reactie meteen
alle samenwerking met Innovatie Noorwegen op.

We denken niet dat veel mensen ernstige schade opgelopen hebben als
gevolg van dat valse nieuwsbericht, maar het toont wel aan dat
reclamejongens en -meisjes in al hun creativiteit al eens danig over de
schreef durven te gaan.