‘Communicatie’: een andere wetenschappelijke wijze van liegen of verzwijgen.

NMBS verwacht 400 miljoen Euro minder winst, waarschuwt de communicatiecel in De Tijd.

Fout !

De NMBS verwacht niet 400 miljoen Euro minder winst, maar 400 miljoen Euro meer verlies. Nogal een verschil niet? Dat is dus de moderne communicatie. Liegen en verdoezelen gebeurt nu anders dan vroeger. Elk staatsbedrijf, instelling of organisatie of grote onderneming heeft nu een communicatiespecialist in dienst die ook het meest desastreuze nieuws kan verkopen als ‘nog niet zo erg’ , gewoon nieuws kan bejubelen tot het een uitmuntende meevaller is, en die goed nieuws tot een miljarden-lottopot weet te verheffen.

Neem nu het nieuws dat Tesla meer waard zou zijn dan Toyota dat 10000 keer meer auto’s produceert en al lang overal ter wereld actief is, produceert en verkoopt. Beurswaarde zegt helemaal niets over waarde, maar de Steve Jobs- achtige communicatie heeft Tesla, dat nooit winst maakte (tenzij mischien het laatste boekjaar, maar mij niet bekend) in de perceptie van de mensen tot die waarde gebracht. Het kan voor Tesla en al diegenen die er aandelen van kochten, goed aflopen, maar die kans acht ik zeeer klein in verhouding tot de kans dat de zeepbel zal ontploffen.

Het heeft er mee te maken dat mensen liever goed nieuws willen horen dan de realiteit of slecht nieuws. En daar drijven zowel handel, godsdienst als politiek op.

Willen we wetenschappelijk opgeleide leugenaars? Of is dit een studierichting die we beter afschaffen 😀 ?

NMBS verwacht 400 miljoen euro minder winst

©Kristof Vadino

Lukas Vanacker 01 juli 2020 20:59 https://www.tijd.be/ondernemen/transport/nmbs-verwacht-400-miljoen-euro-minder-winst/10236633?fbclid=IwAR3VJlFGiZWRkeZpkGGrThj89EfeB7pB3K-nO5xXJjM19XaE3mmSGb5kpuo

De coronacrisis veroorzaakt een gat van 398 miljoen euro bij de spoorwegmaatschappij NMBS.

De NMBS rekende dit jaar aanvankelijk op een operationele winst (ebitda) van 108 miljoen euro. Maar door de uitbraak van het coronavirus zal de spoormaatschappij dit jaar fors in het rood gaan. Ze rekent op een verlies van 290 miljoen euro. Dat zei minister van Mobiliteit François Bellot (MR) woensdag in de Kamercommissie-Mobiliteit.

Door de coronarisis loopt de NMBS miljoenen aan inkomsten mis omdat veel minder mensen de trein namen. In de eerste weken van de crisis viel het aantal reizigers terug tot 90.000 per dag, een tiende van het normale aantal. Bovendien brachten de winkels in de stations amper iets op en verlengden heel wat reizigers hun abonnement niet.

In de beginfase van de lockdown zag de spoorwegmaatschappij 70 miljoen euro per maand minder binnenkomen dan anders. Sinds de versoepelingen neemt het aantal reizigers stilaan toe en stijgen ook de inkomsten. Uiteindelijk rekent de NMBS op een impact van 400 miljoen euro. Daardoor dreigt ook de schuldenberg van meer dan 2 miljard euro, die de NMBS de voorbije jaren iets sneller dan gepland aan het afbouwen was, opnieuw te vergroten.

De enorme financiële impact verklaart ook het verzet van NMBS-CEO Sophie Dutordoir tegen de gratis Rail Pass die de federale regering wil verspreiden. De gratis tienrittenkaart zou de inkomsten van het spoorbedrijf verder uithollen. Uiteindelijk krijgen Belgen toch recht op twee gratis tickets per maand.