Om de muren op te lopen !

We kunnen het niet meer bijhouden hoe dikwijls de luchtvaartmaatschappij Ryanair gedurende de laatste maanden door onze correcte pers in een slecht daglicht werd gesteld!muren op te lopen

Zelfs het Europees Hof van Justitie werkt mee aan deze zinloze en deloyale acties. Op 1 en 2 februari kon men opnieuw in bijna alle kranten lezen dat Ryanair werd veroordeeld! Waarover gaat het?

Toen enkele jaren geleden een vulkaanuitbarsting (van de Eyjafjallajokull) in Ijsland aan de basis lag van een belangrijke verstoring van de luchtvaart had dit als gevolg dat her en der vele passagiers vastzaten wegens afgeschafte vluchten. Het blijkt nu dat er tussen deze duizenden passagiers eentje tussen zat (waarschijnlijk een advokaat) die het niet nam dat zijn extra-overnachtingen en maaltijden niet door de luchtvaartmaatschappij waarmede hij destijds vloog werden betaald. Hij begon een proces en ……won. Dit is het soort problemen waarmede het Europese Hof, dat uit een hoop vetbetaalde en politiek benoemde magistraten bestaat, zich inlaat. Na hard juridisch werk is deze groep kluchtzangers, want een betere beschrijving kunnen we niet direct vinden, tot de vaststelling gekomen dat Ryanair in de fout ging door de extra-onkosten van de aanklager, die ongeveer 7 dagen vastzat in Portugal, niet te betalen.

Het HOF, of volgens ons deze bende uilskuikens, verwierp de argumenten van Ryanair dat het hier duidelijk overmacht betrof en dat Ryanair niet diende tussen te komen of verantwoordelijk kon gesteld worden voor onkosten die totaal buiten haar wil of invloed waren ontstaan. Het HOF meende dat de luchtvaartmaatschappij duidelijk de verplichting had de consument te beschermen in dergelijke gevallen en veroordeelde Ryanair tot betaling van de extra-onkosten met als gevolg dat men nu overal in Europa weer iets negatiefs over Ryanair kan lezen want ze werden veroordeeld !

Maar mag ik nu aan al die Magistraten eens een vraag stellen?

Beseft U niet edelachtbaren hoe belachelijk u zich in feite weer eens hebt gemaakt? Bijna dagelijks gebeuren er dergelijke situaties bij een reeks luchtvaartmaatschappijen in heel Europa en al die maatschappijen doen zoals Ryanair en verwijzen naar overmacht en weigeren extra hotel- of restaurant uitgaven te vergoeden voor geschrapte vluchten.

Wij waren passagier van Delta Airlines op zondag 20 januari voor de vlucht Brussel-New York. Na de inscheping begon het zwaar te sneeuwen en eiste de gezagvoerder dat het toestel eerst zou worden ontijst. Toen bleek de zaak wat uit de hand te lopen en sloot met de luchthaven voor een goed uur. Door een gebrek aan voldoende materiaal van de afhandelingsmaatschappij zaten we uiteindelijk 5 uur en 15 minuten vast in het toestel. Uiteindelijk kwam men ons dan de-icen en was de redding nabij. Maar toen deze procedure bijna ten einde was deelde de gezagvoerder doodleuk mede dat hij tot de vaststelling was gekomen dat de maximum duty tijd voor hem en zijn bemanning reeds met 5 minuten zou overschreden worden indien hij toch nog zou vertrekken. Hij annuleerde dus de vlucht. Toen bleek dat dit voor vele passagiers die vaststelden dat ze die dag niet meer in New York konden geraken een werkelijke ramp was. De ene had de volgende morgen de begrafenis van zijn broer; een andere ging alleen voor een belangrijke vergadering en de volgende dag nog vertrekken had geen zin meer enz. enz.

De zaak werd nog pijnlijker toen de gezagvoerder de zogenaamde de-icing liet verder gaan voor een vlucht die hij zelf reeds had geschrapt. Maar zolang de machines de vleugels nog met glycol aan het bespuiten waren mochten we niet van boord en dienden de deuren gesloten te blijven. Toen we uiteindelijk van boord konden (na zes uur te hebben vastgezeten) vernamen we dat er geen personeel beschikbaar was om de bagage terug uit het toestel te halen! Die bagage kwam uiteindelijk te voorschijn rond 20 uur s’avonds voor een vlucht die had moeten vertrekken om 11u15 in de voormiddag. En nu komt het:

Alle passagiers werden verwittigd dat ze normaal de volgende dag zouden kunnen vertrekken maar dat ze op eigen kosten dienden te zorgen voor maaltijden; overnachting enz. want dat Delta Airlines niet tussenkomt bij overmacht. Dat ging hier niet over één passagier in Portugal van Ryanair maar over een paar duizend passagiers in Brussel waarvan enkele honderden alléén van Delta voor de vluchten naar New York en Atlanta!

Als men juist dergelijke zaken heeft meegemaakt en men leest dan enkele dagen later in koeien van letters in onze kranten dat Ryanair werd veroordeeld door het Europees HOF omdat ze één passagier niet hebben vergoed als gevolg van ontstane onkosten wegens een vulkaanuitbarsting dan vraagt men zich toch af hoe eigenlijk ons héél europa nog met haken en ogen aan elkaar hangt!

Men zegge het voort …

image_pdfimage_print
Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *